Sandboarden, Pizza in Afrika en Townships - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Manon Prijs - WaarBenJij.nu Sandboarden, Pizza in Afrika en Townships - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Manon Prijs - WaarBenJij.nu

Sandboarden, Pizza in Afrika en Townships

Blijf op de hoogte en volg Manon

02 April 2017 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve allemaal,

Nog maar 90 dagen te gaan hier in het mooie Zuid-Afrika! Dit betekend dat maand 2 er ook alweer op zit! Wat vliegt de tijd! Ook is het nog maar 4 dagen, tot ik eindelijk aan de grote reis kan gaan beginnen met Berry!

Eerst gaan we nog maar even terug in de tijd, er zijn namelijk weer wat weken voorbij, zonder dat ik iets van mij heb laten horen!
Twee weken geleden zijn wij, Vera, Wendy en ik, gaan sandboarden in de duinen van Port Alfred, althans, dat was de bedoeling. Het waaide alleen zo hard, dat het enige wat er gebeurde, een natuurlijk scrub was, en we dus gezandstraalt werden. Hier werden wij uiteraard niet heel blij van, en hebben na 10 minuten de taxi weer gebeld om ons op te komen halen! At least we tried!

Uiteindelijk is het hele weekend eigenlijk afgelopen met heel veel zon, gezelligheid en een huiskat. Op Botmill, het huis waar ik verblijf, zwerft al een aantal weken een kat rond, Buddy, en deze heeft veel aandacht gehad dit weekend!

Het stenden eten worden we inmiddels ook aardig zat, en daarom werd er besloten om pizza te bestellen in het weekend. Pizza bestellen is hier wel wat anders als in Nederland. We hadden 3 pizza’s besteld via de website van de pizzaria, waaronder 1 pizza met een halve portie kaas in plaats van een hele portie. Wordt ik terug gebeld met de vraag, of de halve portie over de hele pizza moet, of de helft van de pizza met kaas, de andere helft zonder kaas. Vraag ik ook even hoe lang de bestelling ongeveer gaat duren, wordt er verteld dat het druk is, ze hebben namelijk nog in totaal 10 pizza’s in bestelling, en dus zal het nog wel drie kwartier tot een uur zal gaan duren.

Toen kwam de bestelling, kwamen de verkeerde pizza’s, en miste we 1 keer drinken. Wij dus weer gebeld, en kwam de goede bestelling er aan. Ook hadden we cheese grillers erbij besteld. Wij openen dus de bestelling, en de pizza’s zijn in elk geval goed! Het drinken was er nog steeds niet, dus die zal nagebracht worden. Wij openen de cheese grillers, zijn het knakworsten, niets iets wat op kaas lijkt. Dus wij bellen op. Horen wij op de achtergrond het personeel roddelen over ons; ‘de klant heeft heel veel besteld’. Duidelijk geval van meningsverschil was hier over haha! Tussendoor werd ons drinken gebracht, maar nog steeds niks wat lijkt op kaas had ons huis kunnen bereiken. Uiteindelijk kwam de manager zelf maar even polshoogte nemen, met de nieuwe ‘cheese grillers’. Wonder boven wonder had hij ook nog drinken voor ons meegenomen! De nieuwe cheesegrillers waren exact hetzelfde als de vorige, gewoon knakworsten dus, en hebben deze maar gewoon aangenomen, tezamen met dus een extra portie drinken. Al met al zijn ze dus 4 keer langs geweest om een ‘kleine bestelling’ in mijn ogen, in orde te maken. Maar de pizza was heerlijk!

Afgelopen vrijdag was het dan tijd voor het eindproject van Wendy en Vera, waar ik bij mee zal helpen, van de townships! Het begon vrijdag om 13 uur, en zal tot 17 uur duren, en in deze tijd zouden we met alle kinderen die zich hadden opgegeven hadden naar ‘kiddies beach’ gaan, om daar een leuke speelmiddag te houden! Na ons allen opgesplitst te hebben in de verschillende busjes, om de kinderen op te halen uit de township. Voordat we bij het strand aankwamen, moesten we nog een stukje lopen, en hier werd mijn hand al aardig fijn geknepen, want alle kindjes willen graag je hand vasthouden. We kwamen aan bij het strand, en daar stond Wendy de kindjes al op te wachten met wat drinken. Het strand was bij de rivier, en de kindjes deden daarom gelijk maar hun zwemkleren aan en gingen de rivier in! Wat een plezier hadden deze kindjes! Toen de hele groep compleet was, kregen ze van Wendy en Vera nieuw speelgoed voor de hele groep, en enthousisast dat deze kinderen waren met alleen al een voetbal! Op deze momenten besef je steeds meer dat geluk in iets heel kleins kan zitten! Één van de begeleiders waarmee ik stond te praten, zei ook dat ze het heel fijn vond dat wij de kinderen in de township liefde laten voelen. Helaas begon het net deze dag smiddags al te regenen, en dus werd het feestje rond drie uur afgebroken. Moe maar voldaan brachten we de kinderen terug naar de township, en gingen zelf weer huiswaarts.

Zaterdag was het tijd om mijn eerste dag te werken in het MyPond hotel in Port Alfred! In mei zal ik 4 weken manager zijn van de housekeeping afdeling van het hotel. Mijn shift begon om 11 uur, een afrikaanse 11 uur, wat dus betekend dat ik 11.45 echt aan het werk ging. Het was de bedoeling dat ze mij zouden laten zien hoe het in dit hotel er aan toe gaat. Uiteindelijk werd ik voor mijn gevoel gebruikt om de hele shift te maken, wat niet de bedoeling was. Ik heb 5 kamers schoongemaakt, en toen moest ik zondag terug komen, om nogmaals te laten zien dat ik dus een kamer in mijn eentje kon schoonmaken. Uiteraard was dit geen probleem, en kon ik zondag binnen een uur weer naar huis. Ik ben dus ‘klaargestoomd’ om de afdeling te gaan leiden, terwijl ik alleen weet hoe ze de kamers schoonmaken, en ik geen benul heb wat de manager taken zijn van housekeeping in het MyPond Hotel. We gaan het zien in mei!

Nu is het alweer zondag avond, en staat deze week de tentamenweek op het programma. Voor mij betekend dit morgen een verslag inleveren, woensdag een toets maken, en verder druk bezig gaan met mijn spullen inpakken voor de vakantie! Donderdag vertrek ik om 7 uur sochtends om op weg te gaan naar Johannesburg, om mijn welverdiende 3,5 week vakantie in te luiden!

Tot snel!

Kus
Manon

  • 03 April 2017 - 16:50

    Marjon Gunnink:

    Hi Manon,
    Heel veel plezier met Berry de komende vakantie weken. Geniet ervan!

    Groetjes Marjon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 16 Jan. 2017
Verslag gelezen: 950
Totaal aantal bezoekers 14301

Voorgaande reizen:

03 Februari 2017 - 02 Juli 2017

Grand Tour South Africa

Landen bezocht: